Afgelopen weken heb ik iedere woensdag gewerkt bij Huiswerkbegeleiding Nijverdal. Al hoe wel… gewerkt…
Gespeeld, plezier gemaakt, gegroeid en gelachen!

Samen met Ingrid begeleid ik een aantal leerlingen bij het maken van hun huiswerk. En ondertussen mag ik ze coachen op het gebied van omgaan met anderen, verantwoordelijkheden, emoties en natuurlijk leren leren.

Een aantal uur lang ECHTE aandacht voor iedere leerling afzonderlijk. Kijken naar wat nodig is en hoe de leerling dat het beste toe kan passen. Dat is nog eens passend onderwijs 🙂

Zo ook afgelopen woensdag.
Een van de meiden is al weken hard aan het werk. Ze werkt netjes, overzichtelijk en wil echt haar cijfers verbeteren. Daarbij maakt ze mooie, lange en vooral steeds de zelfde samenvattingen. En daar zijn we met z’n tweetjes eens goed voor gaan zitten.
In plaats van alle stof (vooral de begrippen die het boek als belangrijk aangeeft) nogmaals, in kortere bewoordingen op te schrijven, zijn we begonnen met het maken van een mindmap. Om te oefenen hebben we een boek gepakt waar ze over een paar weken een PW van zal krijgen. Eerst samen gekeken naar hoe het hoofdstuk opgebouwd is, waarna we de basis van de mindmap op papier hebben gezet. Na een korte uitleg is ze zelf aan het werk gegaan met de inhoud.

Na 3 kwartier keek ze me stralend aan: “Ik ben klaar met de eerste twee paragrafen.”
Op haar grote papier stond een zeer nette en overzichtelijke mindmap waar alle belangrijke informatie instond.
Toen ik haar vroeg om aan de hand van de mindmap mij te vertellen wat er in de stof stond, kon ze zonder haperen het eerste deel helemaal vertellen. In het tweede deel bleek een onduidelijkheid te zitten, maar die had ze zelf al heel snel door en kon ze direct verbeteren.

mindmap

Wat ben ik trots op deze meid!
Zomaar van je eigen (al bewezen) manier van werken af durven stappen om iets nieuws te proberen. En wat is mooier dan tot de ontdekking komen dat deze manier werkt voor haar. Ze kan de stof makkelijker onthouden (en nog belangrijker: terughalen) en dat in een veel kortere tijd.

Wil je ook leren hoe je de te leren stof sneller, makkelijker en vooral leuker kan maken? Kijk dan eens bij “Snel leren = leuk leren

 

aangesloten bij Adiona beroepsorganisatie voor kindercoaches en kinderyogadocenten
gecertificeerd trainer Heppie!? kinderen en emoties