In de vorige blog heb ik het al gehad over regels, afspraken, volhouden en rust.
Hierbij nog een aantal tips om het samen makkelijker te maken.

Goed voorbeeld doet goed volgen

Laat het gedrag zien dat je ook van je kind verwacht. Wil je dat je kind naar je zal luisteren, luister dan ook echt naar hem. Laat je niet afleiden door je mobiel en ga geen andere dingen doen. Zo merkt een kind dat je er echt voor hem bent. Wat mooi als hij dit later zelf ook kan gaan doen.

Kort en krachtig

Als je wil dat je kind wat doet, zorg er dan voor dat de instructie niet te lang is en zorg voor (oog)contact.
“Doe de was in de mand” ipv “Doe, als je naar boven gaat,ย en ruim dan, voor je weer naar beneden komt de boeken op je kamer even op.”
Meerdere opdrachten in een keer blijven vaak niet hangen, waardoor er iets vergeten wordt. Als een kind ouder wordt en beter kan luisteren (en verwerken), kan je complexere opdrachten gaan geven.

Dat wat aandacht krijgt, groeit

Een kind moet nog leren wat er van hem verwacht wordt. Geef daarom aan als er iets goed gaat.
Heeft hij gedaan wat je vroeg? “Jij hebt goed geluisterd.”
Heeft hij zijn tekenspullen opgeruimd? “Zo ziet het er weer netjes uit.”
Probeer wel te voorkomen dat je overmatig gaat complimenteren.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen…

En dat kan ook op een leuke manier, met bijvoorbeeld een spelletje.
“Simon (mama of papa ๐Ÿ˜‰ ) zegt… pak het boek en leg het op je hooft, terwijl je op 1 been gaat staan”

Ondersteunen

Voor veel kinderen zal dit luisteren moeilijk zijn.
Als ondersteuning kan je werken met picto’s. Plaatjes die in 1 oogopslag laten zien wat de bedoeling (of juist niet) is.

Ga naar boven, poets je tanden, kleed je uit en ga naar bed.
gebruik van picto's
Picto’s zijn zelf te maken (een leuke activiteit om samen te doen), maar ook op internet zijn er vele pagina’s die je kan gebruiken op picto’s te zoeken. Bijvoorbeeld:ย Sclera picto’s

aangesloten bij Adiona beroepsorganisatie voor kindercoaches en kinderyogadocenten
gecertificeerd trainer Heppie!? kinderen en emoties