“Je zoon heeft een concentratie probleem…” Of toch niet?

“Kijk daar vliegt een vogel.”
“Wat is dit saai…”

“Zou ik dat potlood kunnen breken?”
“Wat zegt de juf nu weer?”
“Met welke opdracht zijn we bezig?”
“He! die pen heb ik ook.”
“Ik snap het niet…”

Tijdens een gesprek op school krijg je te horen dat je zoon problemen heeft met zijn concentratie.
Het lijkt onmogelijk om hem bij de les te houden en hij reageert over al op. Als hem dan gevraagd wordt om een opdracht te doen weet hij niet waar hij in het boek bezig is en hij geeft aan dat hij het niet snapt, terwijl de uitleg toch echt duidelijk was.

Thuis kijk je nog eens naar je zoon. de volle aandacht...
Hij zit achter de computer en is bezig met de Lego. Stap voor stap volgt hij het bouwplan voor een machine die kan schrijven. Alle letters moeten geprogrammeerd worden en urenlang is hij hier mee bezig. Hij ziet en hoort niets meer. Zelf zijn zusje kan hem niet afleiden. Als je wil gaan eten moet je hem echt bij de hand nemen om hem mee naar beneden te krijgen.
Het liefst gaat hij direct weer verder.

Het lijkt wel alsof hij uit twee personen bestaat.
Die ene op school, die niet op kan letten en die ene thuis, die zich uren kan concentreren op het bouwen van een machine van Lego.
Hoe kan dat toch?

Met concentratie wordt bedoeld dat je je een (langere) periode op iets kan richten, je aandacht ergens bij houden.
De meeste kinderen kunnen heel goed en lang hun aandacht houden bij bijvoorbeeld een tv programma of computerspelletjes. Dit betekent dat ze zich eigenlijk heel goed kunnen concentreren. Op school komt dit vaak minder goed uit de verf.

In plaats van een probleem met de concentratie kunnen er ook problemen zijn met:

Motivatie

Tip: Ga ontdekken wat je wel wel interessant vindt aan het onderwerp.

Focus

Tip: Neem een actieve houding aan (rechtop zitten betekent betere doorstroming en meer zuurstof = betere focus)

Bewegen

Tip: Zorg dat je de pauze momenten benut om even goed te bewegen.

Leren

Tip: Blijf vragen stellen tot je het begrijpt.

Plannen en organiseren

Tip: Geef boeken en schoolspullen een vaste plek en houd je werkplek opgeruimd.

Faalangst

Tip: Buig de vaste gedachten (ik kan het TOCH niet) om naar groei gedachten (Ik kan het NOG niet)

Aandacht richten

Tip: Accepteer dat 1 ding tegelijk doen genoeg is.

Hooggevoeligheid

Tip: Bouw in gedachten een muur tussen jou en hetgeen je afleidt
(bron: IKleerleren)

 

Kijk nu nog eens naar je zoon. Waar ligt zijn probleem?
Concentreren kan hij. Dat laat hij thuis echt wel zien. Wat is er op school dan anders? En ziet de juf dat wel?

Ga het gesprek met de juf aan en laat hier je zoon ook aan deelnemen. Hij weet als geen ander wat hem bezighoud en wat hij wel en niet kan en wil. Je zal verstelt staan van wat er kan gebeuren als je echt luister naar wat iemand te zeggen heeft.

Het onderwerp concentratie staat centraal in les 4 van de training IKleerleren.
Nadat de kinderen gekeken hebben naar hun eigen manier van leren, het eventueel aanwezig zijn van faalangst en het plannen en organiseren gaan we deze les bekijken hoe je jezelf ertoe kan zetten om goed op te letten. Wat heb je daarvoor nodig en wat moet je er misschien wel voor laten.